Expertise
di, 10/19/2021

De Belgen en hun projecten

De gezondheidscrisis heeft in 2020 een impact gehad op de consumptie en de economie. Hoe ziet de situatie er vandaag uit? Matigen de Belgen hun uitgaven of zien ze het wel zitten om te investeren in nieuwe plannen? Onze groep BNP Paribas* zocht het uit in een studie.

Welk impact heeft de gezondheidscrisis op de plannen van de Belgen (op korte en middellange termijn)?

Het antwoord is duidelijk. De Belgen zullen hun plannen de komende maanden blijven verwezenlijken. 69% van de Belgen geeft aan minstens één groot project te willen realiseren. Dat is een stijging van 15% in vergelijking met onze vorige studie net voor de COVID-19-crisis in januari 2020! Dat is duidelijk goed nieuws.

Over welke projecten gaat het? We kunnen ze indelen in drie grote categorieën.

Aankopen vormen de belangrijkste categorie, want het gaat hier om uitgaven die de helft van de Belgen van plan is te doen. Denk daarbij aan de aankoop van elektronische apparatuur zoals een televisie of een computer, maar ook aan meubilair zoals een salon, een slaapkamer enz. (18%). Ook de aankoop van een wagen – nieuw of tweedehands – blijft in de top van de Belgische aankopen staan.

De tweede prioriteit van de Belgen is de renovatie van hun woning (32%), wat vaak grotere budgetten inhoudt. We vinden hier verschillende soorten projecten terug, zoals keuken- of badkamerrenovatie landschaps- of tuinarchitectuur (zwembad…) of een uitbreiding van de woning. En dan zijn er nog de renovatiewerken om het energieverbruik te optimaliseren en geld te besparen, zoals zonnepanelen en isolatie.

Projecten rond wonen, of het nu gaat om voorzieningen of renovaties, zijn erg in trek en zijn sinds de pandemie sterk toegenomen.

Ten derde zijn er de diverse plannen (35%) zoals medische kosten, uitgaven voor de studies van kinderen (kot, Erasmus-uitwisseling, enz.) of de organisatie van een huwelijk, geboorte of andere belangrijke gebeurtenissen in het leven.

We kunnen ons alleen maar verheugen over deze dynamiek, die zal bijdragen tot het herstel van onze economie en onze handelszaken.

In deze context volgt AlphaCredit continu de tendensen op om diensten te blijven aanbieden die beantwoorden aan de huidige behoeften van haar klanten.
 

 * Studie uitgevoerd in januari 2020 bij 3.000 Belgen en in september 2020 bij 1.000 Belgen. Dit onderzoek werd gevoerd door L’Echangeur, een cel voor technologische innovatie van de groep BNP Paribas Personal Finance, die als missie heeft de toekomst van de handel te analyseren en erop te anticiperen.