De automarkt in België - Trends van 2023
Een kleine donderslag bij heldere hemel voor de autosector: FEBIAC heeft in samenspraak met zijn leden besloten om geen Autosalon te organiseren in 2024.
Is de markt echt zo slecht? Met als basis het rapport 2023 uitgewerkt door BNP Paribas Groep*, bekijken we de gegevens om deze vraag te beantwoorden.
Een lijdende markt
Het is een feit: de afgelopen jaren leek de automarkt op zijn retour. Na een zeer sober 2020 als gevolg van de coronacrisis, was de verkoop in 2021 toch weer goed opgeveerd. Dit was echter van korte duur.
Deze situatie dateert eigenlijk al van voor 2020.
Wereldwijd was 2017 het laatste recordjaar, met de verkoop van 70,7 miljoen nieuwe voertuigen aan particuliere klanten. In 2022 was dit al gedaald tot 52,5 miljoen, wat nog lager is dan het zwarte jaar 2020 (53,9 miljoen).
Deze situatie treft alle markten, inclusief Europa en België.
En de prijzen... stijgen!
Terwijl de verkoopvolumes dalen, blijven de prijzen stijgen. En dat is al zo'n 10 jaar zo. Hoewel deze stijging procentueel gezien van continent tot continent sterk varieert, is ze overal aanzienlijk.
Maar hoeveel kost een auto dan in 2023?
Wereldwijd is de gemiddelde prijs €16.181. Deze prijs wordt sterk opgedreven door de gemiddelde prijs in China, die €27.794 bedraagt.
In Europa is de gemiddelde prijs €16.712.
In België is de gemiddelde prijs €18.800. Dat is dus hoger dan de wereldwijde en Europese gemiddelden.
Hebben we in 2023 nog wel een auto nodig?
De aankoopprijs van een auto is gestegen, en voor veel mensen is het een grote investering. Is het in België nog nodig om een auto te bezitten, nu we het steeds vaker hebben over alternatieven voor de wagen en zachte mobiliteit? Tijd om de balans op te maken.
De Belg vindt de prijs van een auto nog steeds redelijk
Het is een feit dat de autoprijzen aanzienlijk zijn gestegen, waardoor de verkoop sinds 2019 is gedaald.
63% van de Belgen noemt de aankoopprijs van hun huidige auto echter "redelijk". Dat percentage is lager dan het Europese gemiddelde van 70%.
Bovendien wordt de prijs van tweedehandsauto’s als redelijker beschouwd dan die van nieuwe auto's: 71% tegenover 57%. Deze kloof is in heel Europa te vinden.
Een auto kopen vergt nog steeds een financiële inspanning
Dat de prijs als redelijk wordt ervaren, betekent niet dat de aanschaf van een auto binnen ieders bereik ligt. 73% van de Belgen zegt dat een auto kopen mogelijk is, maar wel een financiële inspanning vraagt. 18% vindt dat dit makkelijker te verwezenlijken is voor een categorie van mensen met meer middelen.
Het inspanningspercentage, gemeten aan de hand van de verhouding tussen de prijs van een auto en het gemiddelde jaarinkomen, is 79 in België, tegenover 104 in de rest van Europa. De inspanning is bij ons dus iets minder.
We mogen echter niet vergeten dat in de Europese zone, vóór de schok van 2020-2022 en de problemen met het aanbod, de autoprijzen al twee keer zo snel gestegen waren als de gezinsinkomens. Maar als de inspanning te groot wordt, geven we het op... Is daarmee het breekpunt in zicht?
De automobilist geeft nog niet op
Voorlopig zijn de Belgen nog niet bereid om hun auto op te geven.
Met 77% die zegt er nog niet klaar voor te zijn, behoren zij tot de Europeanen die het meest gehecht zijn aan hun auto. Het Europese gemiddelde ligt op 72%.
Zoals men zich kan indenken, wordt de auto vooral in landelijke gebieden als strikt noodzakelijk beschouwd: De belangrijkste redenen hiervoor zijn langere afstanden en het mindere aanbod aan openbaar vervoer.
Er is ook een segmentatie in termen van leeftijd: de groep tot 35 jaar is het meest bereid om het zonder auto te stellen.
Dat mensen van hun auto houden, heeft ook te maken met de uitrusting. Op dit gebied hebben de fabrikanten goed werk geleverd: bestuurders willen niet terugkomen op wat ze al hebben op het gebied van uitrusting, boordtechnologie en innovatie. 6 van de 10 Belgen hebben besloten geen afstand te doen van uitrusting om de aankoopprijs van hun auto te drukken.
Kortom: een auto bezitten vergt steeds meer inspanning, maar een meerderheid van de Belgen is nog niet klaar om dat op te geven.
* Bron: L’Observatoire de l’Automobile 2023, “Autorijden, tot elke prijs?”, uitgewerkt door BNP Paribas Groep.