AlphaCredit
vr, 09/13/2024

Een gesprek met de Chief Sustainability Officer van AlphaCredit

Waarom is het belangrijk voor AlphaCredit om een Chief Sustainability Officer te hebben?

Tegenwoordig benoemt elke sector Chief Sustainability Officers om de ontwikkeling van alle duurzaamheidsuitdagingen te volgen, die zeer complex en veelomvattend zijn. Het is mijn taak om het bedrijf te helpen competitief te blijven en tegelijkertijd te voldoen aan de steeds strengere regelgeving. Deze functie is net zo allesomvattend geworden als financiën, hr of risicobeheer.

Wat betekent duurzaamheid voor jou en hoe aanwezig is ze elke dag bij AlphaCredit?

"Duurzaamheid", "ESG-criteria", “Sustainability”, het zijn termen die je veel hoort en die toch enige verduidelijking verdienen. Zelf leg ik graag uit hoe onze activiteiten een impact hebben op de maatschappij aan de hand van de drie ESG-pijlers: milieu (Environmental), maatschappij (Social), en bestuur (Governance).

Als het om het milieu gaat, kunnen we de klimaatfenomenen niet negeren die wereldwijd plaatsvinden. BNP Paribas Group heeft al concrete stappen gezet om de impact van zijn activiteiten te beperken. Bij AlphaCredit doen we dat op twee manieren: direct, door onze eigen uitstoot te verminderen (bijvoorbeeld door slim gebouwbeheer en de duurzame mobiliteit van onze medewerkers) en indirect, door de financieringen die we aan onze klanten bieden.

Op sociaal vlak vinden we het belangrijk dat onze diensten voor iedereen toegankelijk en verantwoord zijn. We willen leningen aanbieden die mensen ook kunnen terugbetalen, waarbij we op elk moment transparant blijven. Inclusie is ook een speerpunt: onze producten moeten toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen met een beperking of met minder financiële middelen. Bovendien stimuleren we vrijwilligerswerk onder onze medewerkers en hebben we een financieel opvoedingsprogramma opgezet voor scholen.

Wat bestuur betreft, hebben we een sterke interne organisatie opgezet om deze veranderingen goed te begeleiden. We leiden interne experts op die ons helpen deze transitie beter te begrijpen en te ondersteunen. En als Chief Sustainability Officer (CSO) coördineer ik de uitvoering van onze duurzaamheidsengagementen.

Hoe stimuleer je het ESG-engagement van medewerkers?

Gelukkig ben ik niet de enige die zich inzet voor de ESG-waarden bij AlphaCredit en BNP Paribas Personal Finance in Nederland. Het hele managementteam staat erachter, en samen werken we aan het sensibiliseren en het trainen van onze medewerkers voor deze transitie. Dankzij sterke opleidingen en de toegang tot middelen die onze Groep biedt, voelen collega's zich steeds meer betrokken. Iedereen vindt wel iets wat hen persoonlijk raakt, of het nu gaat om energie-efficiëntie thuis of de impact van elektrische auto's op belastingen en stedelijke mobiliteit. We zijn zelf ook allemaal klanten en wij moeten zelf ook met deze transitie omgaan.

Wat zijn de grootste ESG-uitdagingen voor AlphaCredit in de komende jaren?

De grootste uitdaging zal zijn om de voortdurende ontwikkeling van deze heel complexe en steeds evoluerende materie bij te houden. Tegelijkertijd moeten we onze klanten oplossingen  blijven bieden die zijn afgestemd op hun behoeften. We krijgen daarbij te maken met een grote verscheidenheid aan gegevens, van nieuwe regelgeving tot veranderingen in de auto-industrie, de energietransitie, inflatie en rentewijzigingen.

In welke sectoren maakt AlphaCredit dagelijks echt het verschil?

Onze belangrijkste taak is om in te spelen op de behoeften van onze klanten, of het nu gaat om de financiering van essentiële zaken zoals een koelkast of een auto om naar het werk te gaan. Maar binnen de context van duurzaamheid zien we deze behoeften veranderen onder invloed van de overheid, bijvoorbeeld als het gaat over elektrische mobiliteit. Met een marktaandeel van 50% in de autosector ondersteunen we onze klanten bij de aankoop van elektrische voertuigen. Daarnaast helpen we hen met de financiering van energiebesparende maatregelen voor hun woningen, zoals isolatie of de overstap naar hernieuwbare energiebronnen. Zo verbeteren de energieprestaties van hun huizen.

Stimuleert AlphaCredit inclusie volgens jou?

Absoluut. Intern is er een grote diversiteit onder onze medewerkers. Respect maakt ook  integraal deel uit van onze gedragscode. Bovendien zorgen we ervoor dat ons dienstenaanbod toegankelijk is voor een divers klantenbestand, zowel financieel als sociaal bekeken. Dit is een belangrijke voorwaarde om te blijven bestaan en dus duurzaam te zijn (emoji wink).

Kan je enkele kerncijfers over je duurzame engagementen met ons delen?

Op milieugebied hebben we 1 miljard groene leningen uitstaan die zachte mobiliteit en de energietransitie financieren. We financieren een op de twee autoleningen en een op de drie leningen om een woning duurzamer te maken.

Op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben we twee jaar geleden een charter voor digitale inclusie ondertekend met DigitAll. We werken ook samen met het ISIT (het Belgisch Instituut voor Sustainable IT) aan digitale verantwoordelijkheid. Verder hebben we een community van 70 medewerkers opgericht die elke maand samenkomt om over duurzaamheid te praten. Tot slot telt ons Budget Responsible-platform voor financiële opvoeding nu 12.000 actieve studenten!

Wat zou je zeggen tegen wie vindt dat de ecologische transitie duur is?

Iedereen moet doen wat voor hem of haar binnen de mogelijkheden ligt. Maar het valt niet te ontkennen dat sociale netwerken en de media ons steeds meer informeren over de impact van koolstof, de energietransitie en de nieuwe mobiliteit, zelfs in sectoren als voeding. Het belangrijkste is om te vergelijken, je te informeren en een beslissing te nemen die bij je leven past en in lijn ligt met je waarden.

Kan een bedrijf dat kredieten verleent om te consumeren echt bijdragen aan duurzaamheid?

Als we het hebben over duurzaamheid in de puurste zin, dan gaat het over het vermogen om lang mee te gaan. AlphaCredit heeft in de loop der jaren bewezen veerkrachtig te zijn, ondanks marktdruk en verschillende crisissen. Nu staan we voor een nieuwe uitdaging: de klimaatcrisis. Onze Groep zet zich sterk in om zowel onze directe als indirecte CO2-uitstoot te verminderen, omdat we weten hoeveel impact die hebben op de klimaatontregeling. Dit betekent bijvoorbeeld dat we onze gebouwen beter beheren en dat we onze medewerkers duurzamere mobiliteitsoplossingen bieden.