L’Observatoire Cetelem 2017
Persbericht
Studie naar het vertrouwen van de Belgen en Europeanen en de impact ervan op hun consumptiegewoonten.
BRUSSEL, 1ste MAART 2017 – Economische en politieke crisissen en gevoelens van onveiligheid kelderen het vertrouwen van de burgers. Wat voor invloed heeft dit op hun koopgedrag? Welke ijkpunten houden stand? En wat is het effect ervan op hun merktrouw? AlphaCredit presenteert L’Observatoire Cetelem, een studie waarin de perceptie van 12.200 Europeanen tussen 18 en 75 jaar gemeten wordt. De enquête is uitgevoerd in 15 landen, waaronder België.
In de economische wereld wordt vertrouwen vaak gezien als iets onontbeerlijks voor economische groei, want van dit vertrouwen hangen het consumptieverbruik van de gezinnen en de investeringen van bedrijven af.
In de meeste Europese landen lijkt dit vertrouwen tanend. De Belgen vormen hierop helaas geen uitzondering. Met alles wat er zich in de actualiteit de laatste tijd heeft afgespeeld, denkt 53% van de ondervraagde Belgen dat de situatie in ons land de komende 2 jaar nog zal verslechteren (in vergelijking met 45% van de Europeanen). Wanneer hen wordt gevraagd naar hun gevoelens, staan de woorden 'wantrouwen', 'ongerustheid' en 'teneergeslagenheid' in de top 3. Gelukkig staat het woord 'hoop' op de vierde plaats.
Er is dus nog een lichtpunt in de duisternis. De vraag is echter: hoe kunnen we dit vertrouwen weer een boost geven? Dit vertrouwen dat zo'n grote invloed heeft op het consumptiegedrag. 32% van de ondervraagde Belgen, zegt immers dat ze niet zo snel tot aankopen overgaan omdat ze niet voldoende vertrouwen hebben in wat de toekomst hen zal brengen. Voor de duurdere aankopen vergelijkt 92% onder hen steeds meer de prijzen en 86% denkt langer na vooraleer over te gaan tot een aankoop.
In eerste instantie zijn er nog de vertrouwenskringen. Familie en vrienden zijn (voor 89% van de ondervraagde Belgen) waarden waarop zij kunnen terugvallen. In de politiek en de instellingen hebben zij dan weer geen vertrouwen; de Belgen schenken hun vertrouwen aan de kleine en middelgrote ondernemingen (67%), de traditionele media (51%) en de merken (46%).
We kunnen dan ook stellen dat merken een belangrijke rol spelen in het evenwicht tussen vertrouwen en consumptie. Steeds meer Belgen winnen informatie in over hun consumptieproducten, verwachten van de merken dat zij hun hoogwaardige producten en diensten aanbieden (82% van de ondervraagden), dat zij een goed imago hebben (50%) en dat zij ethisch en verantwoord ondernemen (36%).
Tot slot evolueren de contacten tussen verbruikers en merken steeds meer naar een sfeer van transparantie en openheid voor een samenwerking die voor iedereen voordelen biedt. Een trend die zich ook vertaalt in een hoog vertrouwen van de Belgen in de deeleconomie.
- Einde -
Over L’Observatoire Cetelem:
L’Observatoire Cetelem is in 1985 opgericht als cel voor de studie en de opvolging van de economie. Elk jaar publiceert zij twee studies: één over de automobielindustrie op wereldvlak en één over het consumptiegedrag op Europees niveau. L’Observatoire Cetelem wordt beschouwd als dé referentie die een zeer uitgebreide knowhow en een uitstekend inzicht in deze activiteitensectoren verschaft.
De consumentenpeilingen zijn in november 2016 via het internet uitgevoerd door Kantar TNS. In totaal namen 12.200 personen uit 15 landen hieraan deel (representatieve groepen van de nationale bevolkingen). L’Observatoire de l’Automobile is gerealiseerd door BNP Paribas Personal Finance, het filiaal van BNP Paribas voor financieringen voor particulieren. Cetelem is een merk van BNP Paribas Personal Finance
Over AlphaCredit:
AlphaCredit, een filiaal van BNP Paribas Fortis, is marktleider op het gebied van consumentenkredieten in België en het Groothertogdom Luxemburg. AlphaCredit commercialiseert verschillende types consumentenkredieten: in eigen naam voor de banksector, de concessiehouders van auto- en motorfabrikanten, en voor de makelaars, en onder de merknaam Cetelem voor de distributie en rechtstreeks voor particulieren.
AlphaCredit stelt een professionele en ethische werkwijze voorop in alle sectoren waarin het actief is. Met het merk Cetelem, begeleidt het particulieren, die hen rechtstreeks contacteren, in hun financiële parcours. Hun positionering, die ook vertaald werd naar een slogan ‘Samen nog meer verantwoord’, wordt dagelijks toegepast in de vorm van een transparante, eenvoudige en duidelijke begeleiding van de klant.
Voor meer informatie:
Contactpersoon pers:
NL : Tom Avonts, tel. 02/508.46.03 ou 0473/67.06.12
FR : Maïté Poublon, tel. 02/508.46.63 of 0476/83.46.08