Vindt u dat wij meer of minder merkentrouw zijn dan vroeger?
Dat is de belangrijkste vraag die gesteld werd in l’Observatoire de l’Automobile 2018, een studie die BNPPPF onder meer in België uitvoerde.* Automobilisten worden door de merken steeds meer, en soms zelfs te sterk, gestimuleerd. Door die enorme keuze is hun aankoopgedrag veranderd. De manier waarop zij informatie verzamelen en hun nieuwe wagen kiezen is geëvolueerd en is vooral een kwestie van mondreclame. Klantenbinding is voor de merken een echte uitdaging geworden en niets is daarbij op voorhand zeker.
De tweedehandswagen: de eerste mogelijkheid tot klantenbinding.
De analyse toont aan dat 75% van de ondervraagde Belgische automobilisten denkt dat de merkentrouw minder is dan in het verleden. De automerken moeten anticiperen op deze omslag en zich aanpassen door nieuwe hefbomen te vinden om de klanten aan zich te binden, net als AlphaCredit, dat naar zijn partners toe doet.
Een eerste hefboom is de sector voor tweedehandswagens, die vooral jongeren en mensen met een lager inkomen aanspreken. Deze klanten zouden ooit op de markt voor nieuwe wagens kunnen gaan zoeken en een wagen van hetzelfde merk kopen. Dit is een bloeiende business, waarin AlphaCredit zijn eigen plaats heeft veroverd.
Een tweede hefboom is de sector voor autoverhuur.
Een automobilist die een wagen huurt, krijgt zo de gelegenheid om een nieuw merk te ontdekken. 54% van de Belgen denkt dat het gebruik van een huurwagen kan aanzetten tot de aanschaf van een merk dat ze anders niet zouden kiezen.
Dit is een nieuw consumptiegedrag waarmee AlphaCredit in zijn diverse business-lines rekening begint te houden. Het is inderdaad zo dat meer en meer mensen liever huren dan bezitten.
De derde hefboom is leasing. L’Observatoire de l’Automobile 2018 toont aan dat leasing beantwoordt aan een behoefte van de Belgische gezinnen en inspeelt op de wens van de automobilisten om af en toe van merk te veranderen. Bijna ¾ van hen vernieuwt het huurcontract voor een nieuwe wagen voor de eindvervaldag. Ze willen wel van wagen veranderen, maar niet van merk. AlphaCredit speelt in op deze trend en ontwikkelt deze business steeds verder. Het Leasing team van AlphaCredit is trouwens uitgebreid met 2 nieuwe medewerkers en bestaat nu uit 20 personen, die zich volledig op deze business concentreren.
In de loop van het jaar zullen wij diverse onderwerpen uit l’Observatoire de l’Automobile behandelen. Wie dat wil, kan de volledige studie nu al hier ontdekken.
* L’Observatoire de l’Automobile is een cel voor studie en economische analyse. Het gaat hier over een internationale studie: 15 landen hebben meegedaan. In totaal, meer dan 10.600 mensen, met een persoonlijke nieuwe of tweedehandswagen die hun auto binnen de 5 jaar hebben gekocht, werden ondervraagd.