Belgen en hun auto
Tijdens deze uitzonderlijke Autosalonperiode - zonder een echt Autosalon - delen we graag de resultaten van onze enquête over Belgen en hun auto. Welke impact heeft de pandemie op de relatie met hun auto? Wat vinden ze van de maatregelen ter bevordering van duurzame mobiliteit? Geven ze de voorkeur aan een elektrische of klassieke auto? Tal van vragen en uitdagingen waar onze autopartners op moeten antwoorden en inspelen.
Terwijl de autosector economisch verzwakt is door de pandemie, wordt het imago van de auto aangetast door kritiek en de aanhoudende milieudruk. Maar de Belgen blijven hoe dan ook verknocht aan hun auto.
Onmisbaar in het dagelijkse leven
Hoewel hun mobiliteitsgewoonten duidelijk veranderd zijn als gevolg van het coronavirus, blijven de Belgen sterk gehecht aan hun auto. 67% zou niet zonder kunnen. De auto bewijst niet alleen grote diensten in het dagelijkse leven, maar biedt ook een enorme bewegingsvrijheid, die de respondenten zeer nauw aan het hart ligt. Een bemoedigend en positief signaal voor de toekomst van de sector.
Zachte mobiliteit: gemengde gevoelens
De respondenten zijn duidelijk enthousiaster geworden over stedenbouwkundige maatregelen die meer ruimte geven aan zachte vervoerswijzen en voetgangers. Iedereen is zich bewust van het belang van dergelijke maatregelen om een groene toekomst te waarborgen, zonder dat de auto uit het stedelijke landschap verdwijnt. 68% van de Belgen is ervoor gewonnen, waarmee ze onderaan in de lijst van respondenten staan.
De elektrische auto: universeel wondermiddel?
Hoewel de koolstofvoetafdruk van de elektrische auto regelmatig ter discussie staat, geniet hij een positief imago bij de Belgen en de Europeanen in het algemeen. De elektrische auto zou immers de ideale oplossing zijn voor milieuproblemen (geluidshinder, luchtverontreiniging en opwarming van de aarde) en zou het middel zijn om de toekomst van de autosector veilig te stellen.
Afgaand op de aankoopintenties van de Belgen, zou 15% bereid zijn om over te schakelen op een elektrisch model, tegenover 23% voor een hybride model. 38% van de Belgen is dus gewonnen voor een groene wagen.
Tot besluit: service, vrijheid en bescherming zijn de termen die de rol van de auto van de Belgen in het dagelijks leven het best omschrijven. Ze zijn zich bewust van de milieuproblematiek, waardoor ze voorstander zijn van een zachte mobiliteit in de stad, weliswaar zonder dat dit ten koste gaat van de auto. Daarom moet de autosector groener worden om de consumenten van morgen aan te spreken en zijn toekomst veilig te stellen.
Onze groep BNPP Personal Finance heeft zojuist de resultaten van deze internationale studie vrijgegeven, die voor ieder van ons een heleboel interessante conclusies bevat. Ontdek hieronder alle resultaten: https://observatoirecetelem.com/lobservatoire-cetelem-de-lautomobile-en/cars-an-impossible-divorce/partners-methodology/?lang=en