Portret van Marion Landru, onze nieuwe Tribe Lead Data
Marion heeft heel wat ervaring binnen BNP Paribas Personal Finance en diepgaande kennis van data en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Zij is dan ook perfect geplaatst om onze datagestuurde strategie te leiden.
Lees hieronder meer over Marion en haar visie op data, haar nieuwe rol en een geslaagde werkdag.
Wat motiveerde je om deze nieuwe uitdaging bij AlphaCredit aan te gaan?
Ik vond het heel interessant omdat de job me onderwerpen aanreikte die aanvullen wat ik tot hiertoe heb gedaan. Ik werd ook hard aangetrokken door de mogelijkheid om mee te bouwen aan de datagedreven visie van AlphaCredit. In mijn vorige functie bij BNP Paribas Personal Finance heb ik eens met AlphaCredit samengewerkt: toen kreeg ik de indruk dat ze een dynamische groep waren met een sterke ingesteldheid. Dat blijkt nu allemaal te kloppen. Ik ben dus heel blij om hier te zijn.
Beïnvloedt je rol als Tribe Lead Data de manier waarop je je persoonlijke gegevens dagelijks beheert?
Ik was me al heel bewust van de problemen rondom persoonlijke gegevens, omdat ik al lang in de datasector werk. Ik blijf sommige van mijn persoonlijke gegevens (identificatie, privé- en bankgegevens, enz.) zo goed mogelijk beschermen. Wat minder persoonlijke gegevens betreft, zoals de tracking van mijn surfgedrag op het web, zie ik dat die data heel nuttig kunnen zijn om mij een gepersonaliseerde ervaring of dienst aan te bieden. Ik kies dus welke informatie ik wel of niet deel op basis van wat ik er voor mezelf kan uithalen.
Data zijn heel belangrijk: wat zijn de sleutelelementen om een datagedreven bedrijf te worden?
Data vormen nu de kern van de strategieën van bijna alle bedrijven. Ze zijn enorm belangrijk, omdat ze helpen om de ervaring van klanten en werknemers te verbeteren: dankzij data kan je meer gepersonaliseerde diensten aanbieden die iedereen echt nodig heeft.
Om een datagedreven bedrijf te worden, moet je:
- investeren in technologie: krachtige tools voor gegevensopslag en -organisatie gebruiken en geavanceerde analyseplatforms ontwikkelen, die allemaal moeten voldoen aan de behoeften van de verschillende beroepen ;
- een beleid voor gegevensbeheer opstellen: een stevig beleid voor het beheren en beveiligen van gegevens en het waarborgen van de kwaliteit van de gebruikte gegevens. Het doel is natuurlijk om ons datagebruik betrouwbaarder te maken. Maar we willen ook onze klanten en werknemers garanderen dat we de ons toevertrouwde gegevens beschermen en verstandig gebruiken ;
- bewustmaking: gegevens zijn belangrijk voor iedereen! We moeten alle medewerkers dus sensibiliseren en opleiden over het belang van gegevens. Maar het is ook belangrijk om uit te leggen wat je allemaal kan doen met gegevens en hoe dat kan helpen om onze business verder te ontwikkelen.
Dit is precies waar we nu aan werken in Tribe Data.
Hoe betrek je je collega's bij de wereld van data?
Het is belangrijk om discussies en trainingen te organiseren. Ook het delen van succesverhalen helpt. Zo ziet elke collega hoe het gebruik van data onze business verder ontwikkelt en hoe het zijn of haar dagelijkse werk makkelijker maakt.
Heb je tips over hoe je op een verantwoorde manier omgaat met gegevens, zowel privé als professioneel?
In de privésfeer beveilig je best je gegevens zo goed mogelijk (met sterke wachtwoorden, dubbele authenticatie, enz.). Let ook op welke informatie je online deelt.
In een professionele context is het belangrijk om de regels te volgen. Daarom moeten we werknemers opleiden in gegevensbescherming en een strikt beleid opstellen voor de toegang tot en het gebruik van gevoelige informatie.
Wat zijn jouw ingrediënten voor een succesvolle werkdag?
Een koffie, variatie in mijn agenda en goede gesprekken. Heb ik een of meer zaken vooruit kunnen helpen, en dat in een toffe sfeer, dan heb ik een geslaagde dag gehad.