Gesprek met Sébastien Peemans, Head of Mobility bij AlphaCredit
Sinds september 2024 zet Sébastien Peemans zijn expertise in als Head of Mobility bij AlphaCredit. Lees meer over zijn carrière, ambities voor mobiliteit en visie op de uitdagingen in een snel veranderende sector.
Hoe zou je de mobiliteitsmissie van AlphaCredit omschrijven?
Onze missie is glashelder: AlphaCredit moet financieringsproducten op maat aanbieden voor onze partners en eindklanten. Mobiliteit is de laatste jaren enorm en razendsnel veranderd. Wij moeten met dezelfde snelheid mee evolueren en zelfs anticiperen op bepaalde veranderingen die eraan komen. AlphaCredit wil een prominente speler zijn in deze nieuwe mobiliteit, dus moeten we flexibeler zijn dan ooit.
Welke trends zullen de automarkt in 2025 bepalen en hoe bereidt AlphaCredit zich daarop voor?
In 2025 zal er nog meer elektrificatie zijn. De CAFE-normen (Corporate Average Fuel Economy) worden van kracht en constructeurs zullen verplicht zijn meer geëlektrificeerde voertuigen dan voorheen te verkopen om onder de CO2-plafonds te blijven. Samen met de merken ontwikkelen we daarom producten die gelinkt zijn aan deze elektrische voertuigen en die klanten meer flexibiliteit geven aan het einde van hun contract. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om voertuigen terug te nemen.
Waarom is het Autosalon een strategisch moment voor AlphaCredit?
Traditioneel is dit de tijd van het jaar waarin onze verkoop piekt, vooral bij particuliere klanten die echt op deze periode wachten om goede deals te sluiten en te profiteren van de beste voorwaarden. We gaan ervan uit dat de trend die op het Autosalon de toon zet het hele jaar zal bepalen. De periode van het Autosalon is doorgaans goed voor +/- 30 à 40% van onze jaaromzet in het particuliere segment. We mogen dit moment dus absoluut niet missen...
Waarom blijft het Autosalon zo'n belangrijke afspraak voor alle spelers in de mobiliteitssector?
Omdat het een echte Belgische traditie is, en tradities die verander je niet zomaar. Maar even serieus: sinds het laatste Salon in 2019 hebben merken het moeilijker om klanten naar hun showrooms te krijgen en dus om hun modellen aan het grote publiek voor te stellen (ongetwijfeld ook door een veel breder digitaal aanbod dan vroeger). Het Autosalon is een unieke etalage voor deze merken. Bezoekers kunnen op één dag alle nieuwe modellen ontdekken - sommige zelfs in avant-première - en vergelijken. Dat zou anders meerdere dagen duren om al die verschillende showrooms te bezoeken.
Hoe zie jij de mobiliteit in België en Europa de komende vijf jaar evolueren?
Je ziet vandaag al dat mobiliteit evolueert naar een combinatie van verschillende vervoersmiddelen. De auto speelt nog altijd een belangrijke rol voor wie buiten de stad woont, maar voor de laatste kilometers wordt hij gecombineerd met openbaar vervoer, de fiets of een elektrische step. Met de uitbreiding van de lage-emissiezones en de toename van voetgangers- en fietszones wordt het almaar moeilijker om grote steden binnen te geraken met de auto. We moeten hier dus anders over nadenken en ons aanpassen, maar daarvoor moet de politiek prioriteit geven aan de ontwikkeling van het openbaarvervoeraanbod.
Welke persoonlijke ervaringen hebben je naar deze job geleid? / Beschrijf eens kort jouw professionele parcours?
Ik had het geluk dat ik mijn afstudeerstage kon doen bij Ford Motor Belux, op de afdeling Communications & Public Affairs. Dat was meteen een erg leuke kennismaking met de auto-industrie. Na mijn studies focuste ik eerst enkel op jobs bij auto-importeurs en kreeg ik de kans om bij BMW Belux aan de slag te gaan, enkele jaren op de afdeling Training Center en daarna bij BMW Financial Services op de marketingafdeling. Na deze geweldige ervaring wou ik in de wereld van de autofinanciering blijven en ging ik werken voor de FIAT Chrysler-groep, bij FCA Capital (wat later CA Auto Bank werd). Ik ben er 8 jaar gebleven, in verschillende functies (Sales & Marketing Coordinator, Sales Area Manager en uiteindelijk Sales & Marketing Director). In 2022 verhuisde ik naar de BNP Groep als Head of Automotive Partners bij Arval. En twee jaar later, in september 2024, kwam ik dan terecht bij AlphaCredit!
Op welk project of resultaat ben je bijzonder trots?
Ik ben er trots op dat ik mensen enthousiast kan maken en teams kan motiveren om spontaan achter een visie/ambitie/project te staan, zonder dat het wordt opgelegd. En vooral om ze te horen zeggen dat ze blij zijn om in dit team te werken.
Voor jou een SUV, gezins- of sportwagen?
Mijn hart zegt sportwagen, maar mijn verstand - als papa van twee dochters van 6 en 9 - zegt eerder een praktische SUV.
Voor jou is een auto...
Vrijheid. Dat was althans het eerste wat ik dacht toen ik op mijn 18de mijn rijbewijs op zak had.